چگونه کودک را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟

  1. خانه
  2. /
  3. مجله دندانپزشکی
  4. /
  5. چگونه کودک را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟

والدین با آموزش روش صحیح مسواک زدن دندان ها به کودک و همچنین توضیح درباره اهمیت مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان و دندان ها و البته ترغیب و تشویق بچه ها به مسواک زدن دندان هایشان، می توانند روال حفظ بهداشت دهان و دندان ها را برای کودکان که یک امر ضروری است را به یک عادت تبدیل کنند. این گونه کودک می‌تواند هم در دوران کودکی از دندان های سالمی برخوردار باشد و هم در سنین بزرگسالی و بعد از رویش دندان های دائمی از وضعیت سلامتی دهانی و دندانی بهتری برخوردار باشد.

این مورد شاید سوال بسیاری از والدین بخصوص والدینی که فرزندشان در برابر مسواک زدن مقاومت می کنند باشد. چگونه کودکان را به مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان ها علاقه مند کنیم؟

در این مطلب از سایت دندان پی تعدادی از روش های علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن دندان ها معرفی می شود. قطعا این موارد تمامی روش ها نمی باشند و روش‌های دیگری نیز برای علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن دندان ها وجود دارد، اینکه شما چه روشی را پیشنهاد می کنید یا از چه روشی غیر از روش های زیر برای علاقه مند کردن فرزندانتان به مسواک زدن دندان هایشان استفاده کرده اید موردی است که ما نیز علاقمند به شنیدن شان هستیم و شما می توانید این تجربیات خود را در بخش نظرات همین مطلب با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

روش های علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن

  1. در آموزش مسواک زدن دندان ها به کودکان از بازی های شاد و جالب استفاده کنید. مثلاً می توانید دندان های یکی از عروسک های مورد علاقه کودک را با کمک خود کودک مسواک بزنید. یا می توانید باهم یک یک انیمیشن کوتاه درباره مسواک زدن دندان ها تماشا کنید. به زودی انیمیشن در این مورد و ویدیوهای دندانپزشکی در بخش تی وی سایت دندان پی قرار خواهد گرفت.
  2. اجازه دهید خود کودک مسواک مورد علاقه اش را انتخاب کند. انتخاب مسواک مورد نظر با رنگ، و شکل مسواک توسط کودک می تواند در علاقه او به مسواک زدن موثر باشد. البته ممکن است گاهاً کودک سراغ یک مسواک گران قیمت و نامناسب برود، می‌توانید درباره علاقه کودک تان به رنگ یا شخصیت کارتونی که گاها روی مسواک ها وجود دارند مطلع شوید و همان مسواک را که مورد علاقه کودک است برای وی خریداری کنید و به کودک هدیه دهید.
  3. از مسواک های زبر برای دندان های کودک استفاده نشود. استفاده از مسواک مخصوص کودکان که یک مسواک کوچک و نرم هستند برای دندان‌های بچه ها مناسب هستند.
  4. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند بهداشت دهان کودکان زودهنگام و حتی قبل از رویش دندان ها شروع شود، شاید این مورد نیز در علاقه مند ترک شدن کودک به مسواک زدن در آینده موثر باشد.
  5. خودتان الگوی خوبی برای کودکتان باشید و حتماً بچه ها ببینند و متوجه شوند که پدر و مادر نیز دندان هایشان را مسواک می زنند. می توانید خانوادگی دندان ها را مسواک بزنید. مسواک زدن دندان ها توسط والدین و همراه با کودک یک روش بسیار خوب برای تقویت عادت مسواک زدن دندان ها برای کودکان می باشد.
  6. اجازه بدهید در مواردی کودک دندان های شما را مسواک بزند، این مورد نیز ممکن است برای کودک جالب بوده و در علاقه مند تر شدن کودک به مسواک زدن موثر باشد.
  7. در زمانهای معین و مشخصی دندان ها را مسواک بزنیم، یعنی در مسواک زدن دندان ها نظم داشته باشیم. این گونه می توانیم عادت مسواک زدن را در زمان مشخص در کودک نهادینه کنیم.
  8. می توانید از یک متخصص دندانپزشکی کودکان کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه دندانپزشکی های تخصصی اطفال در نقاط مختلف کشور مشعول به فعالیت هستند. با مراجعه به این مراکز دندانپزشکی هم می توانید از وضعیت سلامت دندان ها فرزندانتان بخوبی مطلع شوید و هم در موراد مختلف مانند همین مورد “روش های تشویق کودکان به مسواک زدن” می توانند راهنمایی های مفیدی داشته باشند.

نقش والدین در ساخت شخصیت آینده کودک بسیار مهم می باشد. والدینی که با اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان ها آشنا هستند و مراقبت از دندان هایشان را جدی می گیرند و به خوبی به دندان هایشان اهمیت می دهند، هم خودشان دندان های سالم تری خواهند داشت و هم فرزندشان با یاد گیری از پدر و مادر از سلامت دهان و دندان بالاتری برخوردار خواهد بود.

گاهاً در مواردی والدین دیر به فکر مسواک زدن دندان های کودکان افتادند، سوال این است که در چنین مواردی باید چه کرد؟ اگر غفلتی رخ داده و فرزندتان بزرگتر شده و در برابر مسواک زدن مقاومت می‌کنند لازم است پدر و مادر صبر و حوصله بیشتری به خرج دهند، تا کم کم کودک متوجه شود که پدر و مادر در این کار یعنی مسواک زدن دندان ها جدی هستند تا مسواک زدن دندان ها را به عنوان یک برنامه مهم روزمره پذیرا باشد.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

سوالی درباره این مطلب دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

ایجاد وبسایت اختصاصی

برای دندانپزشکان و دندانپزشکی ها

شرکت های بیمه

طرف قرارداد با مراکز دندانپزشکی

دندانپزشکی اقساطی

خدمات اقساطی دندانپزشکی: ایمپلنت، ارتودنسی و …

فهرست